טיפול משולב בהפרעת חרדה

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
שיתוף ב pocket
Pocket
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
חרדה

“הפרעת חרדה” או “התקף חרדה” – הינם מושגים שיותר ויותר אנשים חווים אותם בעולמנו כיום. חרדה היא צורך חיוני להישרדות של האדם, שכן חרדה או פחד, הם רגש שמפעיל אותנו ומגן עלינו כשאנחנו שרויים באמת במצב של סכנה – אם זה באמצעות הימנעות ממשהו שהוא מסכן אותנו ואם זה על ידי התמודדות במקרה שיש סכנה ואנו מבינים כי אנחנו צריכים להינצל ממנה. הבעיה למעשה מתחילה כשאין באמת סכנה ממשית ועדיין האדם חווה חרדה. במידה והחרדה הופיע אחת לכמה זמן והיא לא משפיע על התפקוד היומיומי ולא חוזרת, אזי מדובר במקרה בודד, אולם ישנם מקרים בהם החרדה מתחילה לנהל את האדם ומונעת ממנו לתפקד. במקרים כאלה יש להיוועץ עם רופא המשפחה שייתכן כי יפנה את האדם לטיפול אצל פסיכולוג קליני.

ייתכן שהטיפול ישולב בטיפול פסיכולוגי יחד עם טיפול תרופתי בחרדות. בהתאם למצבו של המטופל כך יקבע לו סוג הטיפול או שילוב של שני הטיפולים יחד. אין טיפול אחד ספציפי שהוא טוב לכולם. מחקרים מראים שטיפול פסיכולוגי הינו בעל השפעה לזמן ממושך ובדרך כלל יוצע למטופל טיפול פסיכולוגי בטרם יתחיל את הטיפול התרופתי.

טיפול תרופתי לחרדה

הטיפול התרופתי עשוי להיות קצר או ארוך, גם כאן זה תלוי בכל מקרה לגופו. בהתאם לתסמינים של המטופל תותאם לו גם סוג התרופה. תרופה שהיא לטווח ארוך יכולה להיות ממשפחת מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI), ונלפאקסין מקבוצת התרופות SNRI. התרופות שמיועדות לטווח קצר יכללו אנטי היסטמינים, בנזודיאזפינים וכו’.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT

בדרך כלל למקרים של בעיות חרדה הטיפול הפסיכולוגי שיוצע למטופל הינו טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) מאחר והוא נמצא כאפקטיבי להפרעת חרדה. מחקרים מראים שחצי מהמטופלים שמטופלים בשיטה הזו מצליחים להחלים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכיל שיחות שבועיות עם מטפל ולמידה של מיומנויות שיכולות לשפר את היכולות שלו, בפרט להעלים את המחשבות השליליות ולגרום לשינוי התנהגותי. הטיפול יתרכז בבעיה שהיא עכשווית ולא במה שיש לו זיקה לעבר. 

המטפל מלמד את המטופל מיומנויות פעולה שקשורות לצורת תגובה ולכל מצב שמעורר בו את החרדה. למשל, המטפל ישוחח על הצורה בה המטופל מגיב ברגע שהוא מבחין מקרה שמעורר בו חרדה ואילו מחשבות צפות אצלו בזמן הזה. לאחר שהמטפל והמטופל יזהו מחשבות לא טובות אפשר ללמוד איך להמיר אותן למחשבות טובות. כדי לסייע למטופל לשלוט טוב במצבו ובמקרה שהוא מרגיש את החרדה יכול המטפל גם להנחות אותו בשיטות נשימה שישאירו אותו הרבה יותר רגוע בזמן שהחרדה תוקפת אותו ויורידו לו את מד המצוקה שהוא חווה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי יארך עד 15 מפגשים שמתפרשים על ארבעה חודשים ויכולים לסייע מאוד למטופל ולשפר משמעותית את איכות חייו.  

סובלים מחרדה? מרגישים שזקוקים לעזרה בכדי להחזיר את איכות החיים? אורי פוקס ישמח לסייע לכם! אורי פוקס הוא עובד סוציאלי תואר שני מתמחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי C.B.T. מטפל רגשי במבוגרים ובילדים, בטיפולים פרטניים וקבוצתיים. תלמדו כיצד לשלוט בחרדות שלכם ולא לתת להם לנהל אתכם. רק כך תצליחו להחזיר לחייכם את השקט והשלווה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
שיתוף ב pocket
Pocket
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

מעוניינים לפרסם כתבה באתר? השאירו פרטים!